reklama

Windows vs. Linux

Tak som sa po dlhom čase zase rozhodol skúsiť nainštalovať nejaký ten linux, nech viem ako si na tom stojí večný rival windowsov. A tú su nejaké moje postrehy a musím priznať, že aj pripomienky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Na začiatku bola samozrejme voľba, akú distribúciu Linuxu sa rozhodnem nainštalovať. Na internete som ich našiel dosť veľa a tak som čítal postrehy užívateľov, aby som vedel, ktorý linux je dnes dobre použiteľný aj pre začínajúceho užívateľa.Používam jednu distribúciu (tzv. live, tj. Verziu, ktorá sa neinštaluje, ale stačí ju len nabootovať a linux je hneď pripravený na používanie a to aj s kompletným hardvérom. Touto distribúciou je Knoppix. Ale keďže mám nový disk, tak som sa rozhodol obetovať 5GB na kompletnú inštaláciu nejakej inej distribúcie.).Z ponuky ma hneď na úvod zaujala distribúcia Gentoo s mottom: linux na dlhé zimné večery. No to že je naozaj na dlhé zimné večery som pochopil po nabootovaní a zistení, že samotná inštalácia prebieha cez kopírovanie inštalačných súborov a ich postupné rozbaľovanie.Tak som sa porozhliadol, a keďže už dosť dlho som používal distribúciu Mandrake, tak som pozrel, aká je aktuálna verzia. Našiel som verziu 10.1 a tak som si stiahol kompletnú DVD verziu.Inštalácia bola ako som už zvyknutý veľmi pohodlná (našlo mi kompletne všetok hardvér) a samozrejmosťou je inštalovanie aj na windowsácky oddiel, z ktorého som si odsekol 5GB. To že sa mi inštalácia páčila si linux asi všimol tak som ju absolvoval ešte 2 krát. Ale pekne po poriadku.Teraz treba spomenúť moju skúsenosť s minulými verziami. Pri verzii 9.1 sa objavila chyba, ktorá pri inštalácii kazila CDRomky značky LG. A keďže som jedným zo šťastných majiteľov, tak som to skúsil. No moja CDRomka to prežila. No po nainštalovaní mi však celý systém mrzol a až po dlhom riešení sa prišlo na to, že chyba je v používaní APIC. Linux sa s ním moc nemá rád. Tak som ho v biose vypol. Avšak chyba lávky: windows xp APIC potrebuje, ináč nenabehol. Tak som sa na odborných stránkach dozvedel že sa to dá vypnúť v lilo.conf (na ten sa pozriem neskôr).No ale späť k verzii 10.1. Poučený z predchádzajúcej verzie som na konci zapol aby sa APIC nepoužíval. No to som ešte netušil, že už sa používa aj local APIC a ten som nevypol.Takže po nainštalovaní mi linux ostal visieť pri štartovaní Xwindows. Keďže som si myslel, že rýchly reinštal mi túto možnosť ponúkne tak som ho skúsil. Ale nie. Tak som dal ešte raz kompletnú inštaláciu. A tento krát som zapol nepoužívanie APIC, LOCAL APIC a zapol som používanie ACPI. (APIC je časť základnej dosky, ktorá ošetruje tzv. IRQ kariet a linux ju obchádza. ACPI je podpora šetriacich režimov).Takže inštalácia dokončená, idem pozrieť, čo sa zmenilo (a hlavne vylepšilo :) ). Ako som si už zvykol aj malá zmena čísla verzie prináša nové pozadia, tak som si ich popozeral a verte je z čoho vyberať.Ale to nie je to, čo by ma najviac zaujímalo. Pozrel som sa na možnosti pre linuxu pre klasických užívateľov.Prvou vecou je prehrávanie videí a mp3 súborov. Tak tu mu nie je čo vytknúť. Osobne som si vybral prehrávač Amarok a musím povedať, že ovládače pre zvukovú katru sú v linuxe lepšie (aj keď sú vlastne univerzálne) a zvuk je krajší. A tak isto to platí aj o videách.Ďalšou oblasťou, ktorá ma vždy zaujíma je napaľovanie CD a DVD. Mandrake už upustil o CDBurnu a razí K3B. Osobne mi je to jedno, pokiaľ tam to CD, či DVD napálim. Tak som si skúsil na začiatok zmazať prepisovateľné CD. No nič. Len výpis chyby. Tak som si spomenul, že už dávno linuxové aplikácie napaľujú len na SCSI zariadenia. Avšak spomenul som si aj na to, ako sa to dá obísť. Tak som si pozrel súbor /etc/fstab a tam som si našiel, že moja napaľovačka je v systéme identifikovaná ako HDD (to nie je Hard Disk Drive, ale označenie, na ktorom mieste je (napríklad CDRom mám HDC)). A pozrel som sa do súboru /etc/lilo.conf, kde som našiel moje známe:...image=/boot/vmlinuzlabel="linux"root=/dev/hda7initrd=/boot/initrd.imgappend="noapic nolapic resume=/dev/hda8 splash=silent"vga=788read-only...Jasné a tu je chyba. Do riadku append treba pridať hdd=ide-scsi (append="noapic nolapic resume=/dev/hda8 splash=silent hdd=scsi"). A čo to nevidím, už sa napaľuje vo veľkom.Ale nech sa na mňa linuxový fanatici nehnevajú, ako má na toto prísť obyčajný užívateľ? Prečo si to linux hned pri inštalácii nenastaví sám? Ale k tomu až na konci.Ďalšou oblasťou je samozrejme internet. Takže spúšťam Web Browser a dozvedám sa, že bežím na Konqueror. No čo už. Takže moja obľúbená stránka (azet). No a prvá chyba: nemám flash player. No to asi ja nerozchodím. Nevadí, to prežijem. Ostatné beží ok. No ale keďže opera existuje aj pre linux tak ju skúsim. Inštalácia prebehla úspešne a už aj pracujem a dokonca sa mi podarilo rozbehať aj flash player. Takže super. Ale ešte predsa skúsim Mozillu. Ved tá na linuxe vyrástla, tak sa pozriem ako spolupracujú a na moje prekvapenie úplne super (a pri inštalácii mi bolo ponúknuté nainštalovať flash player a tak som ho aj bez problémov rozbehal).Takže linux je na internet už pripravený. Takže skúsime ešte TV kartu. No to bude zaujímavé. Kartu to síce našlo, ale nechce mi nájsť žiadny TV program. Nebudem to rozvádzať, ale podarilo sa mi rozchodiť. No čo ma zarazilo, je to, že najprv sa musím prihlásiť ako root a nabehnúť xwindows a potom mi to aj ako užívateľovi nabehne. No ale to nie je až také strašné. A ešte mi trochu vadí, že mi ovládač leží len tak vedľa mňa, lebo mi v linuxe nefunguje.Ak by náhodou aj v tomto texte chýbali mäkčene na d (d), tak to nie je tým, žeby som ich nepísal, ale skúšam tento text napísať v Open Office. Jednu super vec to má a to je automatické doplňovanie písaného slova. Normálne sa mi to začína páčiť :). No a nakoniec by som chcel zhrnúť veci, ktoré by mali programátori linuxu vychytať, aby sa stal ľahšie použiteľným pre všetkých užívateľov:1)automatické detegovanie napaľovačiek a ich nastavenie na ide-scsi2)automatické vypnutie APIC a LOCAL APIC (poprípade nejakú veľkú informáciu o tom, čo to môže spôsobiť)3)integrácia nejakého rozšíreného web prehliadača a to najmä s podporou nových technológiíA to by bolo asi tak všetko, čo mi vadí. Presnejšie ani nie že vadí, ved som sa naučil zase nejaké nové veci. A teraz sa idem hrať s inštaláciou PHP a MYSQL :)P.S. Pre ľudí obľubujúcich súborové manažéri ako Total Commander mám dobrú informáciu a tou je existencia aplikácie Krusader. A môžem ho len pochváliť.

Juraj Janeček

Juraj Janeček

Bloger 
  • Počet článkov:  12
  •  | 
  • Páči sa:  0x

programátor, športovec a pozitívne mysliaci človek :) Zoznam autorových rubrík:  TechnológieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu